First week - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Leonie Maastricht - WaarBenJij.nu First week - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Leonie Maastricht - WaarBenJij.nu

First week

Blijf op de hoogte en volg Leonie

27 Januari 2014 | Zweden, Kristianstad

Mijn eerste week in Kristianstad is geschiedenis. Een week waarin ik veel internationale contacten heb opgedaan. De introductie vanuit de universiteit was super! We werden ingelicht over de studentenvereniging, sportvereniging, politie (altijd wachten voor rood licht) en de health service. Het Engels verstaan en spreken gaat me gelukkig goed af! Naast deze formele introductie hebben we ook een leuke speurtocht gedaan in Kristianstad, waarbij we geëindigd zijn in een café om Fika te houden/vieren/geven/doen (wij als Nederlanders weten nog steeds niet welk werkwoord er bij Fika hoort). Fika is een typisch Zweedse uitdrukking voor het drinken van koffie/thee met wat lekkers. Ook heb ik mijn bowlingskills laten zien op de bowlingbaan (ik was de beste, omdat ik in een team zat met mensen die nog nooit gebowld hadden ☺) een leuke, sportieve manier om nieuwe mensen te ontmoeten.

Afgelopen donderdag begon mijn eerste les: Intercultural communication. Na een les van 1,5 uur was ik gelijk helemaal enthousiast! In de komende lessen gaan we in op normen en waarden van verschillende culturen en de gewoontes die daarbij horen. De lessen worden gegeven door een Duitse docent (gelukkig in het Engels), ook hij is ontzettend enthousiast over zijn vak en weet dit goed over te brengen. We eindigde de les met een dansje en een liedje om uit onze comfort zone te stappen (ik heb heel de tijd gelachen, dus ik zat nog steeds in mijn comfort zone vast). De vrijdag zag er ook gelijk goed uit, omdat ook dit vak (Intercultural business communication) wordt gegeven door de Duitse docent. Hij vertelde dat hij had gedroomd over de dansende en zingende studenten, daar was hij zo van geschrokken dat hij het vrijdag niet meer wilde doen. De les was echter weer een succes!

De vrijdag werd afgesloten door ongeveer het vijfde feestje van die week. Ook hier heb ik veel nieuwe contacten op gedaan, wat ontzettend leuk is! Verder heb ik die avond veel rare Zweden, dronken Chinezen (heel grappig) en dansende Italianen gezien. In het weekend moest ik even bijkomende van alle indrukken (en feestjes). Verder zijn we de stad gaan ontdekken en heb ik een vaste positie als dealer bij het spelen van poker. Ook hebben we een heerlijke lunch gehad op zondag waarbij iedereen iets mee moest nemen, ontzettend gezellig en lekker!

Vandaag heb ik mijn eerste Zweedse les gehad. Het was een introductie, maar ik ben er niet helemaal gerust op. Het accent is heel anders dan het Duits, Frans of Engels, maar de grammatica valt goed aan te leren. Na de les besloot ik samen met drie anderen te gaan kijken bij floorball, geen idee wat het was, we dachten aan hockey. Eenmaal aangekomen zagen we allemaal Zweedse professionals, met eigen hockeysticks en agressieve gezichten. Na even hard gelachen te hebben ben ik op iemand af gestapt om te vragen of we toch wel bij de goede les waren. Achteraf was iedereen ontzettend vriendelijk. Floorball is inderdaad een soort hockey waarbij je met intervallen (2-3 minuten) met vier spelers door het veld de bal in de goal probeert te krijgen, een ontzettend leuke ervaring. Ik kreeg zelfs het compliment dat ik het heel goed deed… voor de eerste keer (alle Zweedse opmerkingen konden wij natuurlijk niet volgen, wat misschien maar goed was voor ons zelfvertrouwen).

Samenvatting: ik heb het ontzettend goed naar mijn zin hier in het koude Noorden ☺ (Vandaag -5 graden met gevoelstemperatuur -10 graden)

  • 28 Januari 2014 - 19:28

    Marion:

    Hoi lieve Leonie!
    We genieten van je schrijven over je eerste belevenissen hoor. En wat een gezellige foto's!
    Wat heb jij het super naar je zin daar! Echt heerlijk voor je.
    Nou lief nichtje van me, fijne avond, studeerse ;)) en
    Tills nasta gang !
    Marionxxx

  • 29 Januari 2014 - 20:46

    Oma Van Maastricht:

    Lieve Leonie,
    Wat een leuk verslag kregen we toegestuurd. Je bent al aardig ingeburgerd las ik.
    Dit is super voor je dat je naar Zweden mocht. Prachtig dat je zoveel mensen leert kennen.
    Ik kijk al uit naar eind Maart want dan kunnen we alles in het echt zien.
    Wat een mooie foto stuurde je, zo in de sneeuw. Opa en ik wensen je veel plezier toe met al je nieuwe
    vrienden en met je studie.
    Lieve groetjes van ons beiden. xxx

  • 05 Februari 2014 - 16:05

    Fleur:

    Hoi Leonie,

    Wat fijn dat je het zo goed hebt daar! Echt leuk om al je belevenissen te lezen hoor :)

    Heel veel succes en geniet ervan.

    Veel groetjes,
    Fleur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Actief sinds 30 Nov. 2013
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 4304

Voorgaande reizen:

18 Januari 2014 - 08 Juni 2014

Kristianstad, Zweden

Landen bezocht: