Brrr... it's cold in here - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Leonie Maastricht - WaarBenJij.nu Brrr... it's cold in here - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Leonie Maastricht - WaarBenJij.nu

Brrr... it's cold in here

Blijf op de hoogte en volg Leonie

19 Januari 2014 | Zweden, Kristianstad

Hier mijn eerste update vanuit Kristianstad! De vliegreis naar Kopenhagen ging heel voorspoedig. Het vliegtuig landde 18 minuten eerder dan gepland, wat mij meer tijd gaf om de trein te zoeken. Eenmaal bij de trein aangekomen kwam ik een meisje tegen die ook naar Kristianstad gaat om te studeren. We waren allebei lekker enthousiast over wat er zou komen. In de trein hebben we gesproken met twee mensen uit Kristianstad. Zij hebben ons wat uitgelegd over de stad en over de cultuur, erg interessant! Hoe verder we Zweden binnen kwamen hoe meer sneeuw er lag, een mooi gezicht!

Het is bizar hoe snel je mensen leert kennen. Bij het treinstation in Kristianstad kwamen we nog vier studenten tegen uit Frankrijk en Italië. Na een korte autorit naar het appartement heb ik kennis gemaakt met mijn roommate. Het klikte gelijk goed, maar ik was vooral verbaasd over de grootte van het appartement. Ik had geen tijd om mijn spullen uit te pakken, want de Franse studenten die ik eerder had ontmoet kwamen na vijf minuten al vragen of ik mee wilde naar het centrum (‘is Léoniee at home?’). Dat vond ik natuurlijk een ontzettend goed idee! We hebben nog een aantal studenten opgehaald om ook mee te gaan. Na een wandeling van ongeveer 3,5 kilometer kwamen we aan bij de kern van de stad, waar wij lekker warme thee gedronken hebben. Apart hoe je na een aantal uur al aan de tafel kunt zitten met Franse, Spaanse, Italiaanse, Oostenrijkse en Nederlandse nationaliteiten en het voelt alsof je er al jaren zit. We hebben nog een stuk door het centrum gelopen, wat er heel gemoedelijk uit ziet. Gelukkig konden we daarna vrij snel boodschappen gaan doen. Dit was nog een hele klus, want alles was, uiteraard, in het Zweeds. Zo dacht ik die avond heerlijke champignonsoep te gaan eten, wat uiteindelijk rubberen champignons uit een blikje bleken te zijn. Verder kon ik alles goed vinden en zijn de producten gelijk aan de producten in Nederland.

Vandaag heb ik eerst lekker uit geslapen. De reis was niet heel vermoeiend, maar vooral het afscheid nemen, alles uitzoeken en het Engels praten was even wennen. Vanmiddag ben ik samen met twee anderen naar de tweedehands winkel gegaan om te zoeken naar goedkope spulletjes voor in het appartement (het is nu nogal kaal, buiten de mooie foto’s van mijn familie en vrienden om ☺). De tweedehands winkel was al dicht toen we aankwamen. We hebben toen besloten om toch door te lopen de stad in, daar kwamen we midden in een festival van de Svenska Postkod Lotteriet terecht (ik moet zeggen de Zweedse Gaston Starreveld is toch een stuk aantrekkelijker). Na even rond gekeken te hebben kwamen we er achter dat er gratis eten was, dus we hebben heerlijke hotdogs en nog een paar typisch Zweedse koeken (lijkt op een Zeeuwse bolus) op en ik heb een lippenbalsem gewonnen bij het rad van fortuin. De mensen in Kristianstad zijn heel vriendelijk en gemoedelijk en ze spreken gelukkig goed Engels, want ik versta helemaal niets van deze taal! De terugweg verliep goed, hoewel het hier wel heel koud is, veel waait en erg glad is. Vanavond heb ik voor het eerst gekookt. Ik zweerde erbij geen aardappels meer te eten en ook niet meer precies om 6 uur te eten…. maar ik heb vanavond, netjes om 6 uur, mijn aardappelen (met rubberen champignons en diepvries boontjes) naar binnen gewerkt en het was nog lekker ook. Zo meteen ga ik film kijken met een aantal mensen. Morgen hebben we de eerste introductie dag. De rest van de week hebben we ook introductie met onder andere een avondje bowlen, een welkomstfeestje, introductie door de Politie en een introductie door de sportvereniging (wat eigenlijk niet nodig is, want om alleen al boodschappen te doen moet ik al 2 kilometer lopen), ik ben erg benieuwd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Actief sinds 30 Nov. 2013
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 4316

Voorgaande reizen:

18 Januari 2014 - 08 Juni 2014

Kristianstad, Zweden

Landen bezocht: